2 Jenis Ejen Hartanah

Tahukah anda? Ejen hartanah ni ada 2 jenis.

.
1- Ejen hartanah wakil penjual
2- Ejen hartanah wakil pembeli.
.
Ada kenalan Abam AM yang tanya:
.
“Aku ada satu rumah yang aku minat, tapi aku tak suka attitude ejen yang jual rumah tu. Boleh tak AM try nego dengan ejen tu?”
.
Mungkin kesnya ejen tu tak berapa nak layan, walhal kawan Abam AM ni memang serius nak beli.
.
Boleh sebenarnya. Untuk ejen tersebut, beliau akan jadi ejen wakil Tuan Rumah atau Penjual.
.
Abam AM pula akan jadi wakil pembeli.
.
wp-image--501613012

Gambar sewaktu sesi membawa Pembeli melawat rumah yang hendak di beli. Di belakang Abam AM adalah Ejen wakil pembeli yang sedang membincangkan proses jual beli rumah ini. Abam AM pula merupakan Ejen wakil penjual atau tuan rumah. Tuan rumah hanya serahkan kunci kepada Abam AM untuk jualkan. 8 orang bakal pembeli datang melihat rumah dan Alhamdulillah, rumah ini jadi pembeli di atas.

.

Maka, tugasan pun di bahagi 2.

Ejen Wakil Penjual akan menyelesaikan tugasan bagi pihak penjual.
.

Ejen Wakil Pembeli pula, dalam kes ini Abam AM bantu pembeli untuk:

1- Jadi pemegang amanah untuk booking Fee, jika penjual tidak jadi menjualkan rumahnya atau menerima tawaran pembeli lain, Agensi kami akan pulangkan wang Booking anda.

.
Malah kami akan bantu membuat tawar-menawar bagi pihak anda. Sebagai Perunding Hartanah, Abam AM lebih mudah untuk mendapatkan info kerana kami ejen-to-ejen. Abam akan tahu berapa harga terendah yang penjual boleh terima, dan berapa tawaran yang telah diletakkan oleh pembeli saingan anda.
.
2- Bantu untuk Submitkan Permohonan Pinjaman Rumah bagi pihak pembeli. Biasanya kami sudah tahu pakej bank mana yang sesuai dengan pembeli dan hartanah yang ingin di beli.
.
Lain bank, lain kriteria. Ada bank yang memilih hartanah mana yang mereka nak beri pinjmaan untuk di beli. Ada juga bank yang reject kriteria pemohon tetapi boleh diterima pula oleh bank lain. Maka pemilihan bank yang betul pada awal pembelian amat penting dalam melancarkan proses jual beli.
.
3- Bantu Refer pada peguam yang tertentu. Dalam urusan jual beli hartanah ni, ada 3 khidmat peguam: Peguam wakil penjual, peguam wakil pembeli dan peguam untuk perjanjian pinjaman bank.
.
Untuk peguam pinjaman bank atau kerajaan, anda perlu mengunakan khidmat peguam yang menjadi panel untuk bank yang anda ingin lanjutkan permohonan pinjaman rumah anda.
.
Untuk menlancarkan proses anda boleh gunakan satu peguam untuk wakil pembeli dan untuk perjanjian pinjaman bank anda. Maka pemilihan peguam juga boleh mempengaruhi proses jual beli malah boleh dijimatkan sedikit kos disitu. 🙂
.
Jadi kawan-kawan Abam AM yang lebih selesa berurusan dengan Abam AM sebab kami dah lama kenal. Yelah macam-macam orang di luar sana, nak beli rumah ni harga ratus-ratus ribu, lagi tenang hati kita berurusan dengan orang yang kita kenal.
.
Lagi-lagi Abam AM yang jenis baik jujur tak kebulur sangat nak kelepet orang dah kenal dari kecil kan?
.
Jadi mereka kalau ada rumah yang mereka minat, kadang-kadang mereka snapshot iklan atau banner iklan rumah untuk dijual dan minta Abam AM risikan pasal rumah tu.
.
Kemudian Abam AM akan bantu setkan masa untuk view rumah tu. Malah Abam AM sediakan 2-3 lagi option untuk mereka pilih.
.
Ok, komisyen bagi ejen pembeli ni siapa yang bayar? Yang bayar adalah penjual atau owner. Ia sudah termasuk dalam Agency Fee 3% dari harga jualan yang dibayar oleh penjual kepada agensi.
.
Maka dari 3% itu di kongsi oleh 2 ejen tersebut. tiada penambahan bayaran atau harga rumah, kerana kami Perunding Hartanah cuma boleh caj 3% sahaja maksimum dari harga jual dan di tanggung oleh penjual. Pembeli tidak perlu membayar Fee ini.
.
Jadi Faham tugas dan peranan 2 jenis Ejen Hartanah ni?
.
Alright, Kalau ada rumah yang anda berkenaan nak Abam AM tolong risikan boleh Call whatsapp je nombor ni:
.
0192556671
0192556671
0192556671
.
Sekian,
Alif Mastor
.
#alifmastordotcom
#AMPerundingHartanah
#AMJualBeliSewaHartanah
.
Nak jadi REN? Sertai kami, Click link berikut:
.
📞 0192556671

.

Bercadang Untuk Membeli Rumah Impian?

Semak dahulu kelayakan maksimum pinjaman rumah anda. Klik pada link berikut:

tips hartanah 02

KALKULATOR KIRA KELAYAKKAN PINJAMAN RUMAH

KALKULATOR KIRA KELAYAKKAN PINJAMAN RUMAH

KALKULATOR KIRA KELAYAKKAN PINJAMAN RUMAH

 

.

Ingin Menjual Rumah Anda?

Semak dulu nilai pasaran rumah anda secara PERCUMA! di link berikut:

5

SEMAK NILAI PASARAN HARTANAH ANDA, PERCUMA!

SEMAK NILAI PASARAN HARTANAH ANDA, PERCUMA!

SEMAK NILAI PASARAN HARTANAH ANDA, PERCUMA!

One thought on “2 Jenis Ejen Hartanah”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *